Best - spoorwegovergang

Spoorleed

Best – Vanaf het begin van de aanleg van de spoorlijn door Best vormden de overwegen bij grote regelmaat een probleem.

De onbewaakte overwegen waren ‘s nachts en bij mist gevaarlijk en eisten regelmatig slachtoffers. De bewaakte overweg aan de Hoofdstraat-Oirschotseweg (de grote overweg) was te lang en te vaak dicht. En door de toename van het verkeer was hij ook niet breed genoeg meer. Al vanaf 1959 zijn er plannen geweest om een tunnel of viaduct te bouwen. Door allerlei oorzaken leek dit er nooit van te komen. De oplossing kwam toen men besloot het traject te voorzien van een dubbelspoor. Daardoor was een overweg helemaal geen optie meer.
Het tunnelproject zorgde voor de oplossing. In 1997 gaf de minister van verkeer en waterstaat het officiële startsein voor de bouw van de twee kilometer lange spoortunnel. Meer weten over dit onderwerp? Stichting geschiedenis van Best schreef hier een prachtig boek over: Sporen door Best.
 
Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
Er is geen foto voorhanden van de betonvaarders op de Karpendonkse Plas. Daarom een pittoresk plaatje van een wedstrijd op de Dommel in 1943. Fotograaf A.W. van de Kerkhof, beeldcollectie RHCe
‘Neerlandsch roem’ en ‘puur als goud’ zijn de leuzen waarmee de Eindhovense sigaar wordt gepromoot in een optocht in 1946. Beeldcollectie RHCe.
8 adje
Het RKG in Woensel
images/hourglass.png

ZOEKEN...