Infrastructuur: de Zuid-Willemsvaart en spoorweg

Infrastructuur: de Zuid-Willemsvaart en spoorweg

Industrialisatie is niet mogelijk zonder verkeersverbindingen. In Helmond zijn aanleg van Zuid-Willemsvaart en spoorweg de katalysatoren voor de industriële ontwikkeling.

Aflevering 1 Spijkers van Katoen: een korte impressie
Plannen om de door Helmond stromende rivier de Aa beter bevaarbaar te maken bestaan al in 1573. Vanaf het einde van de 18e eeuw wordt gedacht aan een kanaal om de verbindingen tussen 's-Hertogenbosch en het achterland te verbeteren. In 1825 is het deel van de Zuid-Willemsvaart tussen 's-Hertogenbosch en Helmond gereed. In 1869 wordt de spoorlijn Eindhoven-Venlo geopend. Grondstoffen en kolen kunnen aangevoerd en producten afgevoerd worden. Vanaf die tijd ontwikkelt zich een industriële zone langs kanaal en spoor.

Bronnen die betrekking hebben op deze aflevering zijn verzameld in de bronnenlijst.

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
De Tour de France ploeg in Eindhoven:  Jan Leenders, Jac Gemser, Wout Wagtmans, Hans Dekkers, Harrie Schoenmakers, Gerard Voorting, Kees Pellenaars (ploegleider), Gerard Peters, Wim Dielissen en Wim van Est in 1951. Fotograaf A. van Beurden – collectie RHCe
Schuurkerk te Aarle-Rixtel
Victoriakas van de familie Albers Pistorius
images/hourglass.png

ZOEKEN...