Het uitgaan van de Philipsfabriek in 1951 ter hoogte van de kruising Mathildelaan-de Jonghlaan, fotograaf A.W. van de Kerkhof | Beeldcollectie RHCe

Terug naar toen: speciale fietsroutes voor Philipsmedewerkers

1949: Eindhoven bruist van de activiteit. De oorlog is al even achter de rug maar Eindhoven is nog druk met het herstellen van de geleden schade.

 Sterker nog, architect Jan van der Laan is nog bezig met de puntjes op de i zetten van het Wederopbouwplan. Behalve dat de schade hersteld moet worden moet de stad zich ook voorbereiden op de toekomst en dat is hard nodig. De fabrieken draaien weer op volle kracht, de bevolking groeit hard en het gebrek aan woningen is enorm. De infrastructuur moet stevig op de schop om de snel groeiende verkeersstromen in goede banen te leiden. De plannen voor de aanleg van de rondweg en het hoogspoor zijn er, maar op dat moment slechts nog als toekomstmuziek. Veel straten moeten worden verbreed waaronder het Stratumseind, de Rechtestraat en de Demer. Ook zijn diverse doorbraken gepland om de verkeersafwikkeling te bevorderen. Dat die op z’n minst problematisch was blijkt uit een oproep aan alle in Stratum woonachtige Philipsmedewerkers. Zij die dagelijks met de fiets van en naar de Philipsfabrieken in Strijp gaan worden dringend verzocht de Willemstraat, Keizersgracht, Wal en Stratumsedijk te vermijden en voortaan via de Frederiklaan, Sint Antoniusstraat (langs de St. Petrus melkfabriek), Mauritsstraat, Willem de Zwijgerstraat, Grote Berg, Paradijslaan, Elzentlaan te peddelen. De nieuwe maatregel was vooral bedoeld was om de fietsende Philipsmedewerker te beschermen en ging in op maandag 22 augustus van dat jaar.

 

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
De brandweerkazerne aan het Groenewoud in 1959.
elfstedentocht
Interieur omstreeks 1920
Ranomi Kromowidjojo
images/hourglass.png

ZOEKEN...