Zicht op de Paradijslaan vanuit de Elzentlaan, anno 1928. Fotograaf A. van Beurden | Beeldcollectie RHCe.

Terug naar toen: paradijs

Het paradijs, waar denk je dan aan? Lieflijke natuur met kabbelende beekjes, snaterende eendjes met in hun kielzog ontelbaar veel zachtgele donzige kuikentjes, bomen en struiken boordevol plukrijp fruit, weelderige weides met bloeiende klaprozen, boterbloemen, rondhuppelende konijnen en zoemende bijen. Dit alles bij een heerlijk aangenaam zonnetje en dito temperatuur; zoiets als wat Adam en Eva hadden, totdat Eva haar zelfbeheersing verloor en die vermaledijde appel plukte.

Parallellen tussen de beschrijving hierboven en het Eindhovense Paradijs zijn er wel. Het Paradijs was een Eindhovens landgoed gelegen aan de Dommeloever dat waarschijnlijk in de zestiende eeuw is gesticht. Het landgoed omvatte een landhuis, stallen en een koetshuis. Dit alles gesitueerd in het nodige groen langs de Dommel. Vandaag de dag zouden we aantasting van deze idylle verhoeden.

Begin negentiende eeuw wordt nabij deze plek echter Eindhovens eerste echte textielfabriek opgericht. Medio negentiende eeuw volgt nog meer industriële activiteit in en om het Paradijs. Er werd een kolengasfabriek opgericht die ongeveer veertig jaar in bedrijf zou blijven.  Precies negentig jaar geleden volgde de vestiging van Melkinrichting Sint Joseph, een van de fundamenten van het huidige FrieslandCampina. Door de toenemende industriële activiteit verloor het gebied spoedig het paradijselijke karakter. Rokende schoorstenen, lozing van sterk vervuild afvalwater op de Dommel en almaar groeiende verkeersstromen lieten hun kwalijke sporen na. De industrie is er alweer een hele poos verdwenen, de Dommel door vele inspanningen weer redelijk schoon. En met maar liefst drie plantsoenen en het nabij gelegen Stadswandelpark is ook het groen weer volop aanwezig langs de oever van de Dommel. Voor echt paradijselijke omstandigheden is het nu nog wachten op dat ene… de lentezon.

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
Schets van Anton Pieck met de achterzijde van het café-restaurant en de vijver in de sprookjestuin van Alida Meulenbroeks waarin Pieck een fontein had bedacht. Ook de reeds aanwezige tuinbeelden van Alida krijgen een plekje in Piecks ontwerp (1957) | Beeldcollectie RHCe.
De DAF van de Eindhovense Gemeentepolitie. Beeldcollectie RHCe
images/hourglass.png

ZOEKEN...