Brug over de Dommel bij het Stratumseind omstreeks 1900. Deze werd in 1955 vervangen door het gebogen ‘Delfsbrugje’

Terug naar toen: de bult van Van der Laan

Maar de straat zelf, of beter gezegd de bewoners, ondernemers en eigenaren van de panden weten ook voor de nodige reuring te zorgen. Wat was het geval? Een zestigtal personen hadden zich in 1955 middels een brief gewend tot de gemeenteraad. De nieuwe brug over de Dommel, de verbindende schakel tussen de Stratumsedijk en het Stratumseind was een drama. De brug was namelijk zo krom als een hoepel, voor menigeen een welhaast onneembare hindernis. Aldus de schrijvers werden hun winkels en bedrijven op het Stratumseind om die reden gemeden. Ze voelden het in de portemonnee.

In de gemeenteraad werden brief en brug, een ontwerp van stadsarchitect Van der Laan tevens ontwerper van het Wederopbouwplan, uitvoerig besproken. Ruim 2,5 uur werd er gesproken over de mogelijkheden; het vervangen van de brug door een plattere variant (kosten ruim 250.000,- gulden), het aanpassen van de huidige brug door het weghalen van een of twee klinkerlagen en/of het verhogen van het Stratumseind. Uiteindelijk wordt er gestemd: een grote meerderheid was tegen afbraak van de brug. De claim dat de brug schade berokkent werd naar het rijk der fabelen gewezen, want niet bewezen. De brug is er nog steeds en wordt ook wel het Delfsbrugje genoemd.

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
Foto:  Frans van Mierlo, Foto Visie - collectie RHCe.
Parkeermeters achter de pastorie van de Catharinakerk, 1973. Fotograaf A. Hagens, collectie RHCe
Het personeel van de gloeilampenfabriek der firma Philips te Eindhoven.
Reclame voor ETOS brandstof op een luchtballon in 1947
images/hourglass.png

ZOEKEN...