Burgemeester Herman Witte test Eindhovens eerste flitspaal op 14 maart 1966.  Foto Noud Swinkels, Enface | Beeldcollectie RHCe.

Terug naar toen: inspiratie uit Japan

Het is inmiddels vaste prik op de wegen in en rond Eindhoven. Er hoeft maar ergens een auto of vrachtauto stil komen te staan met pech, of erger nog een ongeluk, en de poppen zijn aan het dansen. In een mum van tijd ontstaat er een verkeersinfarct

Vervolgens duurt het uren voordat het verkeer weer enigszins doorstroomt. In de file staan is gemeengoed geworden. Was dit vermeden als de bevindingen van burgemeester Witte en wethouder van der Kruys tijdens hun bezoek aan Japan in april 1970 waren overgenomen? ‘Op het gebied van verkeersoplossingen moeten we veel groter en vooral sneller gaan denken’, zegt Witte in de krant. In de Japanse miljoenensteden rijden vrijwel geen stadsbussen. De metro en een enorm arsenaal taxi’s brengen de inwoners naar de plek van bestemming. Het particuliere autobezit is in Japan minder dan hier in Eindhoven. Japanners moeten de auto of op eigen grond parkeren óf in een peperdure parkeergarage stallen. Wat ook de verkeersdruk verlicht is het gegeven dat autorijscholen niet op de openbare weg hun pupillen onderwijzen in hellingtrekken, bochtjes achteruit en fileparkeren, maar dat in speciale verkeerstuinen doen. Daar worden ook de examens afgenomen.

De belangrijkste bevinding was wel de relatie tussen metro en winkelcentra. Elk winkelcentrum heeft een metrohalte. Zullen wij de komst van metrohaltes Heuvelgalerie, WoensXL en Strijp S in autostad Eindhoven nog gaan meemaken?

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
De brandweerkazerne aan het Groenewoud in 1959.
Eindhovens Kanaal
Victoriakas van de familie Albers Pistorius
Pieter van den Hoogenband
images/hourglass.png

ZOEKEN...