Kinderen bewegen zich door het verkeer.

In 1970 kwam aan de Boutenslaan de DAF-verkeerstuin gereed, een cadeau van de DAF-fabrieken aan de Eindhovense jeugd.

Kinderen konden op speelse wijze kennis maken met de verkeersregels en werden er voorbereid op eventuele gevaren in het echte verkeer. In trapauto’s, maar ook op de fiets, werden leerlingen van de Eindhovense basisscholen onder begeleiding van instructeurs door een aantal gesimuleerde verkeerssituaties geloodst. De verkeerstuin was voorzien van zebrapaden, stoplichten, een rotonde en een heuse spoorwegovergang. Vanuit een echte verkeerstoren kon men de kinderen in de gaten houden en zelfs instrueren door middel van de op de toren aangebrachte luidsprekers. Niet alleen tijdens maar ook buiten schooltijd kon gebruik gemaakt worden van de attractie. Begin jaren tachtig kwam er een discussie op gang om de verkeerstuin te sluiten. De gemeente had geen subsidie meer over voor het verkeersproject en dat betekende natuurlijk financiële problemen. Het doek viel een aantal jaren later en het terrein kwam in gebruik bij het Verkeers Opleidings Centrum (VOC). Tegenwoordig heeft rijschool Leeuw er zijn trainingscentrum. Dit centrum wordt gebruikt door aan de ene kant basisschoolleerlingen voor hun fietsvaardigheden en aan de andere kant beginnende autoleerlingen en taxichauffeurs. Maar de trapauto’s, die zijn verleden tijd.

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
Schetsontwerp van de nieuwe ruggengraat van Eindhoven van architectenbureau Van den Broek en Bakema (1967) | Beeldcollectie RHCe
Sloop van langgevelhuizen aan de Boschdijk, begin jaren zeventig. | Beeldcollectie RHCe
Het hoofdkantoor van Philips op een foto uit 1955. Pas in 1993 viel voor de eerste keer de naam Bruine heer. Fotograaf: A.W. van de Kerkhof. Beeldcollectie Regionaal Historisch Centrum Eindhoven.
Het stamhuis aan de Fellenoord
images/hourglass.png

ZOEKEN...