Feestversiering in de Margrietstraat met parachuutjes en vliegtuigjes – collectie RHCe

Terug naar toen: feest!

Op 4 mei herdenken we de doden, op 5 mei vieren we nationaal de herwonnen vrijheid. In Eindhoven wordt dat plechtig en groots gevierd op 18 september met formele ontvangsten en een plechtig defilé op het Stadhuisplein.

Foto’s over de bevrijding van Eindhoven met uitbundige taferelen: de afgematte bevrijders die als helden worden binnengehaald, mensen arm-in-arm, joelend en huppelend over de Eindhovense straten. Voor heel, heel  even verdween de ellende van de kapot gebombardeerde stad, de schaarste en het onzekere lot van verwanten in het nog niet bevrijde deel van Nederland naar de achtergrond.

In de Stratumse Kruidenbuurt, preciezer gezegd de Margrietstraat, werd meteen na de oorlog het initiatief genomen tot een eigen bevrijdingsfeest. De straat werd uitbundig versierd met vele slingers, vlaggetjes, zelfgeknutselde parachuutjes en dennengroen.  De straatbewoners zochten in lappenmanden en naaikistjes naar oranje, rode witte en blauwe stof om er linten van te maken om de sleets geworden kleding mee op te vrolijken. De kinderen liepen verkleed mee in de kinderoptocht en zongen vaderlandslievende liederen. Het maken van foto’s was in de oorlog ten strengste verboden door de bezetter.  Werd je betrapt dan wachtte een strenge straf en confiscatie van de fotocamera; destijds een schaars luxe artikel dat daarom angstvallig verborgen werd gehouden. Mogelijk dat door de ongeoefende hand de foto’s van de bevrijding vierende Margrietstraat wat bibberig zijn. Of zou het euforisch gevoel van eindelijk vrij zijn geweest? Vrijheid is immers niet vanzelfsprekend, toen niet en nu niet.

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
 Op de foto zien we voor de auto links Jan van Abbe met zijn miniatuur Tiroler hoedje met krulveer, rechts Jacques van der Meulen met rode Montenegrijnse muts. Tussen hen in verslaggever Went.
Een promotie stalletje van de "Terug naar God Dag".
Schets van Anton Pieck met de achterzijde van het café-restaurant en de vijver in de sprookjestuin van Alida Meulenbroeks waarin Pieck een fontein had bedacht. Ook de reeds aanwezige tuinbeelden van Alida krijgen een plekje in Piecks ontwerp (1957) | Beeldcollectie RHCe.
images/hourglass.png

ZOEKEN...