Infrastructuur: de Zuid-Willemsvaart en spoorweg

Infrastructuur: de Zuid-Willemsvaart en spoorweg

Industrialisatie is niet mogelijk zonder verkeersverbindingen. In Helmond zijn aanleg van Zuid-Willemsvaart en spoorweg de katalysatoren voor de industriële ontwikkeling.

Aflevering 1 Spijkers van Katoen: een korte impressie
Plannen om de door Helmond stromende rivier de Aa beter bevaarbaar te maken bestaan al in 1573. Vanaf het einde van de 18e eeuw wordt gedacht aan een kanaal om de verbindingen tussen 's-Hertogenbosch en het achterland te verbeteren. In 1825 is het deel van de Zuid-Willemsvaart tussen 's-Hertogenbosch en Helmond gereed. In 1869 wordt de spoorlijn Eindhoven-Venlo geopend. Grondstoffen en kolen kunnen aangevoerd en producten afgevoerd worden. Vanaf die tijd ontwikkelt zich een industriële zone langs kanaal en spoor.

Bronnen die betrekking hebben op deze aflevering zijn verzameld in de bronnenlijst.

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
Raiffeisenstraat omstreeks 1970 met de panden van Gebr. Van den Eijnden. Nu staat hier het RHCe. Beeldcollectie RHCe
Een Vlisco-woning op Mierlo-Hout.
7 Donders
Churchill geportretteerd als vrijetijdsschilder in de etalage van Wielinga Vakkleeding, Nieuwstraat 13, ter gelegenheid van de bevrijdingsherdenking 1949. Collectie RHCe
images/hourglass.png

ZOEKEN...