Met het spoor en de tram

Met het spoor en de tram

Met de spoorwegen wilde het in de negentiende eeuw aanvankelijk niet erg vlotten in Brabant. Hoewel al vóór het midden van de eeuw de eerste spoorweg in Nederland werd aangelegd, duurde het tot 1866 voordat Zuid-Oost Brabant aansluiting kreeg op het spoor. In dat jaar kwamen de lijnen Boxtel-Eindhoven en Eindhoven-Venlo klaar. Deze laatste liep via Helmond en Deurne dwars door de Peel. In 1881 kwam er een aftakking vanuit Boxtel naar 's-Hertogenbosch en Nijmegen. Kort vóór de eerste wereldoorlog werd de lijn Eindhoven-Weert aangelegd. Daarnaast kwam rond 1900 een fijn vertakt stelsel van tramwegen tot stand. De stoomtram verbond de kleinste dorpen met elkaar en met de buitenwereld. De afzet van agrarische producten op regionale markten en de aanvoer van meststoffen werd daardoor veel gemakkelijker. Met name in Oost-Brabant hebben de tramwegen de economie een forse impuls gegeven. De Kempen en de Peel werden uit hun isolement verlost. Toch zou na 1930 de concurrentie met het gewone spoor en vooral het wegvervoer (vrachtwagen, autobus) te groot worden. Tussen 1934 en 1938 verdwenen nagenoeg alle tramlijnen van de Brabantse wegen,

Achterzijde van het station van Helmond, gezien in de richting Eindhoven. Ca. 1900

Bronvermelding: RHCe, THA, objectkenmerk 0106041
 

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
In 1916 zag de Philips Glasfabriek het levenslicht. Een eeuw later verscheen een monument ter herinnering aan de Glaspoort, de -fabriek en alle mensen die er werkten. Beeldcollectie RHCe.
Ondanks een intensieve reclamecampagne waarin jonge dynamische mensen figureerden bleef het tobben met het imago van de DAF personenwagen.
 Eerder verdween de telefooncel al uit het straatbeeld. Telefooncellen op de Woenselse Markt, 1975. Foto gemeente Eindhoven | Beeldcollectie RHCe
images/hourglass.png

ZOEKEN...