Er is geen foto voorhanden van de betonvaarders op de Karpendonkse Plas. Daarom een pittoresk plaatje van een wedstrijd op de Dommel in 1943. Fotograaf A.W. van de Kerkhof, beeldcollectie RHCe

Betonvaarders

Een bootrace waar je niet omheen kunt. Nee, niet de vermaarde bootrace waarin de universiteiten van Oxford en Cambridge al sinds 1829 op de Theems tegen elkaar strijden om de hoogste eer. De plaats van handeling van een wel heel bijzondere bootrace in mei 1978 was de Karpendonkse Plas.

De organisatie was in handen van KOERS, een studievereniging van de afdeling Bouwkunde van de toen nogTechnische Hogeschool. Aan de start verschenen ploegen van technische scholen en universiteiten uit Nederland, België en Duitsland.

En dan de boten. Niet van gelakt hout, aluminium, polyester, carbon of ander high-tech product maar van beton! De wedstrijd was ingegeven door de zoektocht van scheepsbouwers naar alternatieve, goedkope en duurzame bouwmaterialen voor grote transportschepen. Het was de tijd van de Koude Oorlog waarin zowel Oost en West druk in de weer waren met het op elkaar richten van steeds meer kruisraketten.  En in tijden van (dreigende) oorlog is er een grote vraag naar staal, voor munitie en ander oorlogstuig. Vandaar de koortsachtige speurtocht naar goede alternatieven, zoals beton.

Terug naar de race: Behalve dat de boot van beton moest zijn moest deze ook door de roeiers zelf zijn ontworpen en gemaakt. Behalve beton bleek ook kippengaas een belangrijk ingrediënt. Hoe het KOERS op de Karpendonkse Plas uiteindelijk verging vertelt de overlevering niet, ook niet hoe zwaar de boot was. Het jaar daarvoor had KOERS deelgenomen aan de eerste betonnen bootrace gehouden in Delft met een betonnen boot van bijna 300 kilo, gemaakt in samenwerking met Hurks Beton in Veldhoven. In Londen vond in 1980 de derde editie plaats. Ook hier verschenen de betonvaarders van KOERS aan de start. Deze keer met een boot van nog geen 23 kilo! KOERS verliet Engeland met eerste prijzen in de snelheids- en behendigheidswedstrijden. Eindhoven bleek wederom de slimste en de beste!

 

 

 

Reactie plaatsen

Naam

E-mail

Bericht

Ik ga akkoord met het privacy beleid




Vergeet niet akkoord te gaan met het privacy beleid
Reacties worden geladen...
Ontdekken
De MILO in Mierlo in 1965. Fotograaf: J.H.C. Hegeman.
Deken Kaal zegent auto’s op het Catharinaplein, mei 1961. Fotograaf: F. van Mierlo, FotoVisie; Beeldcollectie RHCe.
Het 25-jarig lidmaatschap van P.C. van den Braken van het Eindhovense Brandweercorps.
Eindhovens Kanaal eind negentiende eeuw, op de achtergrond de Sint Catharinakerk. Fotograaf A. van Beurden, beeldcollectie RHCe.
images/hourglass.png

ZOEKEN...